Door Anne-Mieke Penders, lid Doelgroeppanel Netwerk 100
In januari 2020 is Home Instead toegetreden tot Netwerk 100. In deze editie van de nieuwsbrief maken we kennis met het werk van Home Instead. Daarvoor praten we met Machteld Mulder, een van de care-givers, en Sharon Tjon Eng Soe, directeur van Home Instead Thuisservice Nijmegen.
Ondersteuning van de mantelzorger
“Ik help de klant met boodschappen doen, we drinken samen koffie en maken een praatje, we wandelen of doen een spelletje. Ik help met het bereiden van de maaltijd, ik ga mee naar de pedicure en kapper of we brengen samen een bezoekje aan het ziekenhuis. Ik noem het zelf altijd ‘ondersteuning van de mantelzorger’. Als het nodig is, help ik ook met de persoonlijke verzorging, douchen, aankleden en steunkousen aantrekken. Medicijnen geven doe ik niet, want daar zijn we niet voor opgeleid. Ik help de klant wel door hem aan de medicijnen te herinneren.”
Persoonlijk contact
De medewerkers van Home Instead hoeven geen medische achtergrond te hebben, al komen meerdere care-givers uit de zorg. Ze worden bij Home Instead intern opgeleid met cursussen zoals ‘persoonlijke verzorging’ en ‘omgaan met dementie’. Machteld heeft een achtergrond als secretaresse op een advocatenkantoor. “Het gaat bij ons om het persoonlijke contact, wij hebben altijd tijd voor een kopje koffie en een praatje, dat vinden wij belangrijk. Bij de reguliere thuiszorg moet de verzorgende meerdere dingen in korte tijd doen en dan is er minder tijd voor het persoonlijke contact. Een mevrouw, die vrij eenzaam is, zegt altijd dat ik haar lichtpuntje in de week ben.”
Anderhalve meter
In de coronatijd heeft Machteld haar werk gewoon kunnen doen: “De klanten zien vaak weinig andere mensen en door corona hebben ze nog minder contacten. Het zou erg zijn als wij dan ook nog weg zouden moeten blijven. Ik ben blij dat wij door kunnen werken. Wij houden ons zo veel mogelijk aan de regels van het RIVM, alleen lukt het niet altijd om die anderhalve meter aan te houden. Zeker bij mensen met dementie is dat moeilijk uit te leggen.”
Een rustig of wat drukker type
Home Instead vindt het belangrijk dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Daarom bieden ze ondersteuning op maat en zoeken ze met de klant naar oplossingen die aansluiten bij zijn ritme en gewoontes. Ieder nieuw contact begint met een intake, waarbij niet alleen de behoefte aan hulp, maar ook de interesses en hobby’s van de klant aan de orde komen. Ze zoeken een care-giver die misschien raakvlakken heeft met de interesses of het beroep van iemand, en ze kijken bijvoorbeeld of ze een rustig of juist wat drukker type moeten inzetten.
Veel voldoening
Machteld doet dit werk nu bijna vier jaar, het geeft haar veel voldoening. Ze werkt ongeveer 18 uur per week en ze bezoekt in die tijd zes á zeven klanten: “Ik ga elke dag met enorm veel plezier naar het werk. Iedereen is heel blij dat je komt. Het is heel leuk dat je bij veel verschillende mensen komt. Ik zet als het ware bij iedereen een ander petje op, want iedereen is anders en daaraan pas je je aan. Het is mooi en dankbaar werk.”
Samenwerking in Netwerk 100
Sharon Tjon Eng Soe licht toe waarom zij graag wil samenwerken in Netwerk 100: “Goede zorg is bijna altijd netwerkzorg en vereist een nauwe afstemming en samenwerking tussen klant, familie en zorgnetwerken. Om dat op de werkvloer goed te kunnen laten verlopen, is samenwerking op bestuurlijk niveau gewenst. Bovendien stimuleert het innovatie als je elkaar op bestuurlijk niveau persoonlijk kent. Daarnaast geeft de samenwerking in Netwerk 100 ons de mogelijkheid onze visie te toetsen aan het Doelgroeppanel.
Hoewel het uitgangspunt ‘welzijn gaat voor zorg’ door iedereen omarmd wordt, zijn wij tenslotte van mening dat dat in de praktijk nog te weinig tot uiting komt. Dat is overigens voor een deel te wijten aan de financiële stromen. Wij willen laten zien dat het kan: dat ‘welzijn voor zorg’ voor zowel de klant als voor de kosten het beste uitgangspunt is.”